lördag 27 november 2021

Tisdag 211123 Silves – Faro

Efter frukost packar vi ihop våra grejer och säger ”hej då” till svenska grannar och norrmännen. Vi sätter GPS:en på Camper Service, nära Quarteira och far iväg. Dock drar GPS:en iväg med oss ut på landsbygden (antagligen en genväg?). Plötsligt står det en lastbil parkerad rakt över vägen! Björn tutar för att föraren ska komma och flytta på bilen. Jodå det kommer genast en man fram, men han talar om att vägen här övergår till en liten smal grusväg! Han hjälper oss att vända tillbaka och vi tackar honom såklart och far vidare med nya GPS-inställningar. Vi styrs nu ner till Lagoa och så kommer vi ut på rätt väg, N125 och tuffar på ända fram till Camper Service! Ja, det är ett äventyr att resa!

Det enda inköpet på Camper Service blev en rörstump i gummi, à 5 kr!

Vi har nu för avsikt att besöka en av våra vänner på en ställplats i Montenegro – Faro Camper Van. Koordinaterna tar oss till rätt plats och vi möts av en mycket trevlig man som informerar oss om vad som ingår i priset 10 euro. Ställplatsen är liten och verkar välskött. Vi boar in oss på hänvisad plats, som är rymlig och har el samt vatten precis intill.

Vi går ut på en promenad för att utforska omgivningarna. Åt ena hållet ligger de stora bilvägarna mot flygplatsen. Åt andra hållet är det bostadsområden, så vi väljer den riktningen och kommer så småningom fram till ett naturområde med Pinjeträd och beväxta sanddyner. Där trivs Errol att ströva omkring på stigarna, så vi hänger på en stund. Med cykel är det säkert bra att ta sig ut till Ria Formosa, men det är för långt för oss att promenera.

Nästa dag bestämmer vi oss för att åka ner till Ria Formosa, vid flygplatsen, för att skåda lite fågel och sedan handla på hemvägen.

Vi ställer Homer på den stora parkeringen invid flygplatsens startbana och vandrar iväg ut på vårt sedvanliga promenadstråk, ut i Ria Formosa. Turligt nog är det ebb, så nu finns chans till bra fågelskådning! Errol får strosa lös, för det är inte så värst mycket människor i farten. Det blir en härlig dag med sol, svag vind och många tillfällen till att lyfta på kikaren. Vi får räkna in några nya arter för denna resa; Kustpipare, Roskarl, Storspov, Flamingos, Brun Kärrhök, Fiskgjuse samt Fisktärna. Utöver dessa 7 arter skådar vi ett stort antal Vadare, men mestadels av samma sort.

Aldi får ett besök av oss innan hemfärd. Vi blir glada över att hitta den ”tyska sillen”. Den ska provas ikväll.

Vi bjuder hem vår vän på sill-middag till kvällen och sitter länge tillsammans för att prata gemensamma minnen.

Torsdag 211125 Faro

Dagen startar med sol, men det utlovas inte några höga temperaturer idag, snarare regnskurar.

Vi tänker åka ut till Ilha de Faro för att gå en promenad senare på förmiddagen och vår vän vill gärna följa med, för att få en skön promenad.

Vi ställer Homer på sedvanligt ställe; den stora parkeringen vid flygplatsens startbana. Vi hänger på oss kikare och går den långa bron över till Ilha de Faro. Det är ebb idag också, så fågelskådningen är god. Den enda nya arten för dagen är Grönbena.

Vi går ner till stranden och fortsätter promenaden på trätrallarna, medan Errol springer fritt omkring i sanden. Idag har han turen att bli uppraggad av en engelsk flicka och den tjejen kan dansa! Men, Errol är pigg och rask idag, så paret kommer loss i vild rock-and-roll! Toppen!

Till slut blir Errol så varm att han bara måste svalka sig i vågorna. När han sedan kommer upp igen är flickan försvunnen! Men, Errol verkar nöjd och vi kan ströva vidare utmed stranden. Sedan sätter vi oss ner och äter varsin medhavd apelsin.

När vi går åter över bron mot Homer, ropar ett par på Björn och pekar ut i vattnet; ”titta en Delfin”! Björn får turen att se Delfinen, innan den på ett ögonblick är borta igen! Vilken fin upplevelse!

Nöjda med utflykten åker vi hem till boplatsen för att laga lunch. Vi bjuder självklart hem vår vän! Lunchen består av pytt-i-panna, sallad, bröd, ost, öl och så avslut med kaffe samt kaka. Alla tre är vi hungriga och låter oss väl smaka! Vi överraskas faktiskt av en åsk-skur under lunchen, men vad gör det när vi sitter i Homers trygga famn!

Fredag 211126 Faro – Ilha de Faro

Idag säger vi farväl till vår vän och beslutar oss för att prova på Parque Municipal de Campismo ute Ilha de Faro.

Campismon är helt inhägnad med låsta grindar, som sköts av portvakt. Vi checkar in och tilldelas varsin portkod för att kunna komma ut/in genom grind. Vi betalar cash i förskott per natt och för oss, inklusive el, kostar det 15 euro/natt. Wifi finns ej. Här är gott om toaletter och duschar. Campismon förefaller vara mycket populär bland unga människor samt barnfamiljer.

Vi boar in oss och går genast ner till stranden, på andra sidan gatan. Fast Errol vägrar gå ut genom ”snurr-grinden”, så vi får passera genom en alternativ grind utan kod. Vi strosar utmed stranden i skönt väder, strålande sol, svag vind och ca 17 grader. Ganska snart får syn på en ensam Strandlöpare, som ogenerat jagar fram och tillbaka i vattenbrynet. Vi strosar fram till Surfskolan för att kika på surf-eleverna en stund. De är faktiskt rätt många som kämpar på med att komma upp på sina brädor bland vågorna.

Idag vill Errol inte bada och inte träffar han någon kompis heller, men han verkar tycka att det är rätt så ok ändå. Vi går tillbaka till Campismon på motsatt sida av ön och sätter oss på en bänk för att avnjuta våra medhavda apelsiner. Vi räknar in 8 st Storspovar, Roskarlar, Strandpipare, Skedstorkar m fl arter. Hela tiden hör vi Storspovarnas spelande melodi; det är något magiskt med det!

Så är det dags för Errols kvällspromenad. Nu går vi inte på stranden utan på gatorna genom samhället. Det är trista gator och trista, tomma sommarbostäder. Errol tycker det är en urdålig promenad! Vi går bort till bron som leder till fastlandet och sällar oss till alla andra människor som samlas vid stranden för att se på solnedgången. Det är fantastiskt tjusigt!

Sedan går vi samma tråkiga promenad tillbaka hem till den trista boplatsen, för att få njuta av en dusch åtminstone.